Ambtelijke molens….(deel zoveel)

Het is op deze plaats al vaker gezegd: ambtelijke molens draaien steeds langzamer. Op 24 maart van dit jaar meldde ik u over de boete die ik voor te hard rijden om de A2 bij Baambrugge had gekregen, mijn bezwaar dat via een standaardbrief van het OM werd afgewezen en mijn beroep bij de kantonrechter. Nou, die neemt er zijn tijd voor. Nog steeds geen dagvaarding gezien.

Ik heb intussen wel veel steunbetuigingen en mailtjes gehad van lotgenoten die ook in handen zijn gevallen van de boetebengels. Ik heb hen aangeraden tot de laatste snik door te gaan met protesteren. Van groot belang in deze is dat ‘wij’ zijn beboet omdat de boetebengels en hun consorten volstrekt onvoldoende en onduidelijke informatie hebben verstrekt over de snelheden ter plekke. Van nog groter belang is dat hier sprake is van ‘als het kalf verdronken is, dempt men de put’. Pas nadat tallozen een acceptgiro hadden gehad, werden ‘de bordjes verhangen’.

Hier is een publicatie van 19 mei van dit jaar, die onder meer in De Telegraaf stond:

Aanpassing 5.000 hectometerbordjes eerder van start

Rijkswaterstaat gaat per direct aan de slag om ruim 5.000 hectometerbordjes langs de snelwegen te vervangen voor bordjes die ook voorzien zijn van de geldende maximumsnelheid. Het plaatsen van de nieuwe paaltjes stond eigenlijk vanaf juni in de planning, maar omdat ze eerder klaar zijn dan aanvankelijk werd gedacht, gaat het project nu al van start.

Met de nieuwe bordjes op de hele kilometers moet een einde worden gemaakt aan verwarring over maximumsnelheden op de autosnelwegen. Bij snelwegen met drie of meer rijstroken worden de paaltjes ook links van de weg voorzien van het geldende maximum. Dat liet minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu vorige maand weten. De hectometerbordjes langs de A15 worden nu als eerste vervangen.

Hectometerbordjes

De komende weken zal de uitrol van de wijziging van de bordjes stapsgewijs plaatsvinden. Nadat 300 nieuwe hectometerbordjes op de A15 zijn geplaatst, zullen ook de A1, A2, A4 en A12 van in totaal 1.200 nieuwe exemplaren worden voorzien. Die A-wegen samen behelsen 24 procent van het totale Nederlandse wegennet.

Later dit jaar volgen de andere snelwegen, zo meldt Rijkswaterstaat. Uiteindelijk worden er ruim 5.000 nieuwe hectometerpaaltjes geplaatst.

De hectometerbordjes op de spitsstrooktrajecten zullen niet worden aangepast, zo heeft de minister besloten. De achterliggende gedachte daarbij is dat de snelheid op die plekken frequent met kantelwalsborden aangegeven wordt.

Sinds de invoering van de maximumsnelheid van 130 km/u klagen veel weggebruikers over onduidelijkheid met betrekking tot de wisselende maximumsnelheden op snelwegen. De minister liet Rijkswaterstaat daarom verschillende mogelijkheden uitwerken om de aanduiding van de maxima te verbeteren. “De verschillende opties heb ik gewogen aan de hand van onder andere de criteria ‘eenduidig voor de weggebruiker’ en ‘gebruik van bewezen technieken’, zo liet minister Schultz van Haegen in april in een brief aan de Tweede Kamer weten.

De minister schat dat de kosten voor het aanpassen van de bordjes zo’n 2,3 miljoen euro gaan bedragen. Ze verwacht dat de gereserveerde middelen voor de invoering van 130 km/u die kosten kunnen dekken.

Geeft dus al de strijd niet op tegen een overheid die zijn burgers op alle mogelijke manieren te grazen neemt.

Groet,

Arno Ruitenbeek it's me, the father