Archief per maand:
Archief per jaar:

Bas en Digros worden Dirk

Supermarktconcern wil vuist maken tegen concurrenten

Door Arno Ruitenbeek

Velsen – De supermarkten Bas en Digros krijgen de naam van hun ‘grote broer’ Dirk. Met dit sterke merk denken het winkelconcern een vuist te kunnen maken tegen de concurrentie. 

72 jaar geleden begon Dirk van den Broek als melkboer. In 1942 opende de prijsvechter zijn eerste winkel op het Mercatorplein in Amsterdam. Sindsdien ging het alleen maar crescendo, en zijn er Dirk-vestigingen in onder meer Noord-Holland, Brabant, Utrecht en Gelderland.

Door de overname van Digros, vooral in Zuid-Holland te vinden, en Bas van der Heijden in de regio Rotterdam groeide het aantal filialen tot ruim 100. Stuk voor stuk zijn het zogenoemde kwaliteitsdiscounters: lage prijzen, maar wel een uitgebreid assortiment met zowel eigen als A-merken.

Naam

De drie verschilden alleen nog in naam. Maar dat is binnen een paar maanden over. De hoofddirectie van moederbedrijf Detailresult Groep NV (waartoe bijvoorbeeld ook DekaMarkt behoort) heeft vandaag bekend gemaakt dat Bas en Digros van de gevels, tassen en schappen verdwijnen. Ook zij gaan Dirk heten, naar de nog immer actieve grondlegger. De actie wordt groot aangekondigd met de leus ‘ 3=1’.

René van Klooster, CEO van Detailresult: “De kwaliteitsdiscount is zeker na de recente vernieuwing van de formule en ombouw van de winkels heel succesvol. Door de overgang van een formule met drie namen naar een formule met een merknaam kunnen we een nog grotere vuist maken op diverse vlakken. Een merk levert de organisatie meer slagkracht, daadkracht en doelmatigheid. Dit voordeel komt, zoals bij Dirk gebruikelijk, volledig bij onze klanten terecht.”Voor de klanten van Bas en Digros verandert er dus niets behalve de naam, belooft Van Klooster.