Bij Raad van State: ‘Spaarndam wordt ontoegankelijk’

‘ Flitspalen tegen sluipverkeer alle op grond Haarlemmerliede’

Door Arno Ruitenbeek
Den Haag – De flitspalen die sluipverkeer door Spaarndam moeten tegengaan, komen alle op het grondgebied van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude. Met dit nieuwtje kwam burgemeester Bert Bruijn gisteren in Den Haag. Daar diende bij de Raad van State het beroep van zes bezwaarmakers tegen verkeersoverlast van de Spaarndamse nieuwbouwwijk Spaarnebuiten.
Op het terrein van de voormalige scheepswerf, tegenover het oude dorp, moeten 320 woningen verrijzen. De bouw van de eerste fase van Spaarnebuiten, 77 woningen, is in december 2010 begonnen. Of de andere 243 er komen, is de vraag. Want er is flinke weerstand onder de bevolking.
Grootste bezwaar van onder meer aannemer Van Geldorp en advocaat Van der Leij is dat Spaarnebuiten geen goede ontsluiting krijgt in de plannen. Wél woningen, dus mensen met auto´s en fietsen. Geen goede en veilige wegen. De IJdijk, Spaarndammerdijk en Lagedijk zijn gewoon te smal. Fietspaden zijn er bijna niet.
Als ze nu een tractor of vrachtwagen zien aankomen, moeten fietsers afstappen.  Argumenten die Van der Leij cs nog eens naar voren brachten bij de Raad van State. Die een jaar geleden  reeds het bestemmingsplan Spaarnebuiten schorste. De Haarlemse bestuursrechter gaf later groen licht voor de bouw van de eerste 77 huizen. Want  het bedrijf van Van Geldorp wordt afgeschermd om geluidsoverlast te voorkomen.
De gemeente trachtte de staatsraden ervan te overtuigen dat het goed komt. Zo is daar het idee om gasbetontegels in de bermen van de Spaarndammerdijk te leggen, waar auto´s over kunnen rijden als ze elkaar passeren. Dat leidde tot een vinnige reactie vanachter de rechterstafel:  ,,Wij hebben nooit gehoord van een berm als functioneel onderdeel van de weg.´´  De ribbeltegels zijn voor (brom-)fietsers en motorrijders ook levensgevaarlijk, betoogde Van der Leij.
De gemeente ziet in het flitspalenplan haar grote troef tegen de verkeersdrukte.  Dat was een kolfje naar de hand voor Van der Leij:  ,,Het dorp wordt zes uur per dag afgesloten voor doorgaand verkeer, lees de ochtend- en avondspits van en naar Haarlem. Wie het dorp inrijdt en er snel uitkomt, is volgens de gemeentes sluipverkeer en wordt beboet. Spaarndam wordt ontoegankelijk.”
 Spaarnebuiten komt aan de oostkant, gemeente Haarlemmerliede. De westkant is gemeente Haarlem. In deze krant heeft Haarlems burgemeester Bernt Schneiders gezegd dat Haarlemmerliede zeer terughoudend moet zijn met zulke grote bouwplannen en zich moet beperken tot instandhouding van de groene buffer tussen Haarlem en Amsterdam.
Van der Leij haakte in op de verstoorde relatie tussen de twee gemeenten. Volgens hem is er geen overleg geweest met Haarlem over acht flitspalen op gemeenschappelijk gebied: ,,En zolang Haarlem geen besluit heeft kunnen nemen, kan Haarlemmerliede niets doen.” Burgemeester Bruijn reageerde: ,,Ze komen allemaal bij ons te staan.” Tot verbijstering van de staadsraden: ,,En dat moeten we nu horen!” Bruijn meldde ook nog dat Schneiders zijn opmerkingen intussen heeft ‘rechtgezet’ . Waar Van der Leij weer niets van af wist.
De Raad van State doet tussen zes en twaalf weken uitspraak.