Gehackt: ‘Stuur me even 1600 euro’

Een vreemd mailtje, ’s ochtends om kwart voor zeven. Of ik even 1600 euro wil overmaken via MoneyGram, aan een vriend die tijdens een verblijf in Engeland is bestolen. Blijkt de jongste oplichtingstruc van een stel Nigeriaanse hackers, lees oplichters.

Mijn excuus om u op deze manier te moeten vragen. Ik heb een reis naar Bradford, Verenigd Koninkrijk. gemaakt en mijn tas is toen gestolen. In mijn tas zaten allemaal belangrijkste spullen zoals telefoons, geld en paspoort.

De ambassade wil mij helpen door mij te laten vliegen zonder paspoort. Het enigste wat ik moet doen is een vliegticket kopen en mijn hotelrekeningen betalen. Helaas heb ik geen toegang tot mijn rekeningen zonder mijn creditcard. (…)

Dus wou ik u vragen om mij snel wat geld te lenen dat ik zo snel mogelijk aan u terug ggeef zodat ik terug ben. Ik moet 1,600 Euro en MoneyGram is de snels mogelijke manier om te doen. Ik kan u mijn gegevens sturen over hoe u geld kunt over maken naar mij’.

Dit mailtje zou zijn van Bert Strootman, bevriend ondernemer te Monnickendam . Niet alleen ik krijg het opvallende bericht vol fouten (en sinds wanneer spreekt hij me met u aan?), ook mijn echtgenote ontvangt op haar zakelijke mailadres. Zij heeft direct in de gaten dat hier iets vreselijk mis is en vraagt me contact te leggen met Bert. Ik bel zowel zijn mobieltje als vaste telefoon, spreek voicemails in en krijg aan het einde van de dag de bevestiging van ons vermoeden dat hier boven aan het werk zijn geweest.

Bert vertelt: “Ik heb sinds vanmorgen vroeg, tussen het werk door, heel veel relaties te woord moeten staan en terugbellen. Mijn gmail-account is gehackt door Nigerianen en die proberen nu mijn contacten op te lichten. Ik verwacht dat niemand er in trapt, want 1600 euro vragen is volgens mij niet slim. Als het om een tientje was gegaan, misschien wel.”

De ellende van het misbruik van zijn account en identiteit (naam en foto) blijft hopelijk binnen de perken, maar blij word je er niet van: “Ik moet een nieuw account aanvragen en dat moet ik heel veel mensen laten weten. Dat kost veel tijd en daarmee geld. Bovendien ben ik gegevens uit het gehackte account kwijt.”geldzak

Fraude

De Noord-Hollander zal ongetwijfeld niet de enige gedupeerde zijn. Ik verwijs daarom graag naar de site van MoneyGram, voor informatie en tips over  veel voorkomende financiële fraude (of scams):  http://global.moneygram.com/nl/nl/consumentenbescherming. We lichten er een paar uit.

De valse-chequescam: U ontvangt een cheque of postwissel met de instructie om deze bij uw bank te innen en een deel van het bedrag via MoneyGram aan iemand anders te sturen. Valse cheques zijn vaak moeilijk te herkennen en worden vaak pas ontdekt nadat u de gevraagde overboeking hebt gemaakt. Met deze scam krijgen de oplichters het geld en bent u verantwoordelijk voor het terugbetalen van het valse bedrag en eventuele bijkomende kosten aan de bank.

De loterijscam:  U krijgt een telefoontje waarin u wordt verteld dat u een geldbedrag of een prijs hebt gewonnen, waarover u nog belasting of invoerrechten moet betalen. Deze veel voorkomende truc speelt in op de hoop van mensen om de loterij of een grote prijs te winnen. Maak nooit geld over om een prijs te innen, of aan iemand wiens identiteit u niet kunt controleren.

De phishingscam:  U krijgt een e-mail die van MoneyGram lijkt te komen, waarin u gevraagd wordt naar financiële of andere gegevens. Maar MoneyGram stuurt nooit mails waarin naar financiële of andere gegevens wordt geïnformeerd of gevraagd om geld te sturen. Deze mail vraagt u om geld via MoneyGram te sturen of vertrouwelijke informatie te geven en probeert u zo geld afhandig te maken.

ARNO RUITENBEEK