Haarlemmers beginnen bedrijf voor taalreizen

Steffen Beumer (27) en Devin van Gelder (25) uit Haarlem zijn begonnen met een compleet nieuw initiatief in de markt van taalreizen. Extralingo is de eerste boekingswebsite in Nederland die zich volledig richt op taalcursussen in het buitenland.

Een nieuwe taal leren en daarmee een cultuur ontdekken is populairder dan ooit. Steeds meer mensen zien een taalreis als de perfecte combinatie van zelfontplooiing en vakantie in een. Steffen Beumer licht toe: “Meertaligen hebben gewoonweg een grote voorsprong op de arbeidsmarkt. Je beheerst niet alleen een extra taal, het laat ook zien dat je leergierig en nieuwsgierig bent.”

Het was tot nu toe alleen niet gemakkelijk een goede taalschool in het buitenland te vinden. Daar is Extralingo voor. Devin van Gelder: “Wanneer je op internet naar taalreizen zoekt, krijg je een wirwar aan resultaten. De huidige markt bestaat veelal uit grote spelers met relatief hoge prijzen voor lessen en accommodaties en kleine spelers met onduidelijke websites, die kwalitatief minstens net zo goed zijn als de marktleiders.

Extralingo is het eerste platform dat een breed scala aan taalscholen samenbrengt, waardoor vergelijken en boeken van een taalcursus nog nooit zo makkelijk is geweest. De consument kan zorgeloos en gemakkelijk een taalschool kiezen die bij hem of haar past.”

Goedkoper

De twee jonge ondernemers hebben de website en het bedrijfsplan zo ontwikkeld dat Extralingo goedkoper is dan wanneer je boekt bij een taalschool zelf. Steffen: “We zijn minimaal vijf procent goedkoper dan de rest van de markt. Daarbij is iedereen automatisch gratis verzekerd. We willen dat iemand die een taalcursus boekt niet wordt verrast met onverwachte kosten, maar dat alles bij het boeken direct duidelijk is.”

De jonge ondernemers en hun investeerders.

Om geld bij elkaar te krijgen voor de ontwikkeling van het platform zaten Steffen en Devin om tafel met Dick Hakkenbroek en Dries Veen, de oprichters van vakantiewoningverhuurder Belvilla. Zij zagen potentie in het platform, dat vaak wordt omschreven als de booking.com voor taalreizen, en de unieke positie die Extralingo in de markt claimt. De investeerders deden al twee keer een investering in het bedrijf.

Extralingo werkt met taalscholen voor iedere doelgroep, van achttienjarigen tot 50-plussers. Momenteel richt de innovatieve startup zich op Europa, er zijn 138 taalscholen aangesloten uit Spanje, Malta en het Verenigd Koninkrijk. Het aanbod zal zich op korte termijn uitbreiden met Franse, Duitse en Italiaanse scholen. Op de lange termijn zijn de ondernemers vastbesloten taalcursussen over de hele wereld aan te bieden.