‘Luchthaven krijgt monopoliepositie over ruggen kleine ondernemers’

Schipholparkeerbedrijf wil onder dwangsom van 100.000 euro uit
Door Arno Ruitenbeek
Haarlem – Park en Fly BV moet een dwangsom van 100.000 euro betalen, als zij niet stopt met ‘Schipholparkeren’ in Hoofddorp. Via de rechter probeert het bedrijf onder die zware last uit te komen.
De gemeente Haarlemmermeer wil de wildgroei in het aanbod van parkeervoorzieningen voor luchthavenklanten aan banden leggen. Drie percelen in Rozenburg zijn aangewezen voor Schipholparkeren, met name omdat de grond toch nergens anders voor gebruikt kan worden door de ligging onder de Kaagbaan. Twee percelen zijn imiddels in gebruik. Ook stelt de gemeente zich op het standpunt dat de luchthaven in zijn eigen parkeerfaciliteiten moet voorzien en de omgeving niet moet opzadelen met onnodig veel verkeer.
Pisang
Voor een flink aantal parkeerfirma’s betekent dat het einde. Maar voorlopig is alleen Park en Fly, gevestigd aan de Hoeksteen op bedrijventerrein De Hoek in Hoofddorp de pisang. Aldus haar directeur A. Jongkind. Want waar zijn concurrenten elders in de Haarlemmermeer ongestoord doorgaan met auto’s van reizigers stallen, krijgt hij de hele tijd ambtenaren over de vloer die hem manen om de tent – een gehuurd bedrijfsgebouw met plek voor 300 wagens – te sluiten. Het argument van de gemeente: een parkeerbedrijf is strijdig met het bestemmingsplan De Hoek, dat slechts handel en nijverheid toeslaat.
Omdat een ton boete dreigt, heeft Jongkind gisteren de gemeente voor de bestuursrechter gesleept. ,,Ik wil dat de dwangsom wordt opgeschort”, luidt zijn eis, voortkomend uit het gevoel dat hem onrecht wordt aangedaan. ,,Schiphol dient blijkbaar een monopoliepositie te krijgen.” In de ogen van de rechter zit daar wel iets in: ,,Park en Fly lijkt de pech te hebben dat niet tegen alle overtredingen opgetreden kan worden. Schiphol klaagt dat u weg moet en dan komt u bovenaan het prioriteitenlijstje van de handhavers te staan.” Zo is het maar net, vindt Jongkind. ,,De gemeente faciliteert Schiphol ten koste van mij.”
Nooit
De geplaagde directeur heeft bij de start van Park en Fly in 2010 groen licht gekregen van het gemeentelijk vergunningloket. De desbetreffende ambtenaar was een ingehuurde kracht, die geen enkel mandaat had, is het verweer van de gemeentejurist: ,,Bovendien zijn er geen bewijzen voor afspraken met Jongkind. Je mag nooit en te nimmer afgaan op mondelinge toezeggingen van ambtenaren.” Dat Park en Fly de enige is die wordt aangepakt, bestrijdt hij: ,,Binnenkort komt een soortgelijke zaak voor de rechter.”
De uitspraak is binnen twee weken.