‘Velsertunnel te gevaarlijk om open te zijn’

VLUU L100, M100  / Samsung L100, M100Beverwijk – De Velsertunnel zou niet open mogen zijn. Het risico op dodelijke ongelukken is bijna twee keer groter dan wettelijk toegestaan.

Dat blijkt uit een risicoanalyse van onderzoeksbureau Movares, dat in april een veiligheidsrapport over de tunnel schreef. De analyse kwam in handen van het Haarlems Dagblad.

Het risico op een ernstig ongeval in de tunnel is 1,84 keer zo hoog als de wettelijke norm. Dat de tunnel nog open is, komt omdat bij onderzoek uit 2012 een andere, gunstigere risicoanalyse is gebruikt, schrijft de regionale krant.

De veiligheidssituatie kan met een reeks maatregelen worden verbeterd, aldus Movares. Zo moet de tunnel voor al het vrachtverkeer worden gesloten en moet bij file slechts één rijstrook beschikbaar zijn. Ook het ventilatiesysteem moet worden vervangen. Dat is nu alleen toegerust op kleine branden.

Het is niet de eerste keer dat de Velsertunnel in opspraak komt. In augustus schreef het Noordhollands Dagblad op basis van een geheim rapport dat de tunnel niet aan alle veiligheidseisen zou voldoen. Dit rapport dateert uit 2011. Rijkswaterstaat stelde toen in een reactie dat alle problemen waren opgelost en dat de tunnel veilig was.

Raadsleden van de gemeente Velsen stelden twee weken geleden nog vragen over de veiligheid, aldus de krant. Rijkwaterstaat verkondigde toen dat de tunnel ‘even veilig was als alle andere bestaande tunnels’.

Op basis van de Tunnelwet moet de Velsertunnel in 2019 voldoen aan gestelde eisen. In 2016 staat een grote renovatie van negen maanden op het programma. Dan worden onder meer de nooduitgangen aangepakt. Die moeten dichter op elkaar liggen en direct naar de andere tunnelbuis leiden.

De tunnel was in augustus twee dagen gesloten wegens een storing. Rijkswaterstaat houdt het bouwwerk scherp in de gaten.