World wide web grootste winkelcentrum Randstad

Inwoners van de Randstad besteden bijna twaalf van hun totale uitgaven aan producten die op internet worden aangeboden. Het world wide web is daarmee het grootste winkelcentrum van de Randstad. Dat is een van de conclusies uit het koopstromenonderzoek Randstad 2016 van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.

Met bijna 32.000 winkels is internet het grootste winkelgebied van Nederland. De bestedingen bij webwinkels zijn in vergelijking met 2011 bijna verdubbeld. Inwoners uit de Randstad besteden 11,9 procent van hun uitgaven aan producten bij webwinkels. Voor de dagelijkse boodschappen gaat het om 1,6 procent van de totale uitgaven. Dit was in 2011 nog de helft Voor de niet dagelijkse aankopen zoals kleding en elektronica groeide dit van elf in 2011 naar 21,6 procent in 2016. Naar verwachting zet deze groei door aangezien vooral jongeren relatief veel online kopen.

Alkmaars centrum moet concurreren met www.

Consumenten zijn hun dagelijkse boodschappen dichterbij huis gaan doen. Hiervan profiteren vooral de kleinere winkelcentra. Ondanks de toenemende rol van webwinkels, versterkten ook de grootste centra in de grote steden hun positie voor de niet-dagelijkse aankopen. De middelgrote winkelcentra, tussen de 40.000 en 60.000 vierkante meter winkelvloeroppervlak in wijken en stadsdelen, hebben het ‘t moeilijkst.

In het onderzoek zijn voor het eerst toeristische bestedingen in het onderzoek meegenomen. Daarbij valt op dat de extra winkelbestedingen die het toerisme oplevert relatief beperkt zijn. Het toeristische bestedingssaldo (€ 1,1 miljard) staat gelijk aan 2,6 procent van het totale bestedingspotentieel van de Randstad. Amsterdam is in haar eentje goed voor ongeveer de helft van het totale toeristische bestedingssaldo (€ 580 miljoen). Hiermee is Amsterdam de absolute en uitzonderlijke topper in de Randstad.