Archief per maand:
Archief per jaar:

Zwaard machtiger dan pen

Chris Bradford, vechtsporter achter boekenreeks

Even is zwaard machtiger dan pen

Amsterdam – De ogen van Chris Bradford schitteren als hij zijn katana uit de schede trekt. Hij zwaait het loeischerpe lang zwaard, speciaal voor hem gemaakt in Japan, door het kantoortje van het Amsterdamse hotel aan de Herengracht. De geestelijk vader van de ‘De jonge Samoerai’-reeks is volkomen in zijn element.

Met het vervaarlijke wapen reist de Britse auteur en vechtsporter de wereld rond. Op Engelse scholen en via zijn website www.youngsamurai.com helpt hij met zijn gloedvolle presentaties kinderen van hun i-pod-, gameboy- en internetverslaving af en aan het boek. ,,Een boek kan duurzamer, spannender en informatiever zijn dan al die moderne communicatiemiddelen. Als je een kind het juiste boek geeft, zal geen speeltje ter wereld hem nog van lezen afhouden.” Dat hij daarvoor zijn katana moet inzetten, is zijns inziens volkomen normaal: ,,Even is dan het zwaard machtiger dan de pen. Alles voor de goede zaak.” En het werkt. Ook bij volwassenen. ,,Mijn helden, Jack Fletcher voorop, zijn tieners, met wie leeftijdgenoten zich nu eenmaal willen identificeren. Hun ouders worden getrokken door de filosofie achter martial arts, de terugkeer naar oude normen en waarden. ‘De jonge Samoerai’ is veel meer dan zwaardgekletter, actie en avontuur. Het is een levenswijze, een voortgaande les over leven, respect en toewijding, alles gericht op persoonlijke verbetering.”
De 38-jarige ex-muzikant en -liedjesschrijver die 30 jaar geleden zijn eerste judoles kreeg. Inmiddels is de zwartebanddrager toe aan zijn tiende Japanse krijgskunst, ninjutsu. Voordat hij zijn vechtsportervaringen omzette in verhalen, schreef hij vijf boeken over muziek, waarvan ‘Heart & Soul about Songwriting’ hem de nodige bekendheid bracht. ,,Ik was lid van de British Academy of Composers and Songwriters en stelde voor interviews te doen met de mensen die de lieden schreven voor onder anderen Cliff Richard, Elvis, Elton John en de Motown-sterren. Niet alleen vond ik een uitgever, maar mocht ik mijn eigen idee ook zelf uitvoeren. Ik was door het dolle heen. Eindelijk kreeg ik de gelegenheid om mijn idolen uit te horen over hun trucs zodat ik mogelijk zelf tot hun hoogte kon stijgen.” Bradford kwam een eind. Hij componeerde samen met leden van 10CC en Snow Patrol.
Was hij in de muziekwereld gewend voor elke publicatie en elk succesje te moeten knokken, in fictiekringen ging het als vanzelf. ,,De eerste de beste uitgever bij wie ik aanklopte, zag het direct helemaal zitten.” Hij kreeg een beurs om onderzoek te doen in Japan, en zes maanden te besteden aan historische research. ‘De jonge samoerai’ speelt in de zeventiende eeuw, in het land van de rijzende zon, als daar oorlogen woeden bedoeld om gajin, buitenlanders en christenen, voor eens en voor altijd te verdrijven. In deel 1, ‘De weg van de krijger’, spoelt de twaalfjarige Jack Fletcher in 1611 aan als drenkeling op de kust van Japan, nadat het VOC-schip waarop hij met zijn vader werkt, wordt overvallen. De legendarische zwaardmeester Masamoto (gebaseerd op de beroemde samoerai Musashi) ontfermt zich over hem. In deel 2, ‘De weg van het zwaard’, studeert Jack aan Masamoto’s samoeraischool en moet hij zijn krachten meten met aartsvijand, de levensgevaarlijke ninja Drakenoog. Het derde deel, ‘De weg van de draak’ dat in Nederland in de aanloop naar sinterklaas en kerst verschijnt, is de oorlog tegen de ‘barbaren’ op zijn hoogtepunt. Jack verlies vele vrienden en staat op het punt terug te keren naar Engeland om zijn zusje te zoeken. Een open einde.
,,Ja, de trilogie is weliswaar rond, maar de serie telt acht delen. De komende vijf zijn in tegenstelling tot de eerste drie wel onafhankelijk van elkaar en in willekeurige volgorde te lezen. Ze hebben alle hun eigen thema en opzet. Vier zal Jacks ontwikkeling van samoerai (goed) naar ninja (sluipmoordenaar) schetsen. Vijf wordt een detective, acht bijvoorbeeld een kat-en-muisspel.” Happy endings zijn niet in de prijs inbegrepen: ,,Althans nu, bij deel drie, nog niet. Wanbt dit mis geen Hollywood.” Nota bene: Een Britse onderneming kocht de filmrechten, terwijl Disney de Amerikaanse Bradfords uitgeeft. ,,Disney was niet te laat.”

ARNO RUITENBEEK

Dit is een exclusief interview. Media die het willen overnemen, betalen 100 euro. De foto’s zijn op aanvraag gratis te krijgen.